551

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Helaas van Rotterdam, en het triathlonseizoen heb ik ook wel opgegeven en nog maar weinig tijd in gestoken de afgelopen maanden.... Maar de kleinschalige ultra's lijken wel te gaan kunnen inderdaad!

Voor 1 augustus sta ik ingeschreven voor de 9 Hours Ultra (ik doe de 6 uur, 9 uur is me in de huidige staat net even te gek), maar ook die lijkt voor nu door te gaan. Kleinschalig, niet zoveel deelnemers, heeel weinig publiek.

Weliswaar zonder verzorgingspost inderdaad, maar genoeg ruimte om iedereen een eigen post in te laten richten op de wielerbaan. Je komt daar elke 640m langs, dus dat is prima te doen.

552

Zelfs Kona is nu definitief afgelast, was eerst nog verzet naar Februari 2021 maar ook dit gaat niet meer door nu. Het ziet er echt niet goed uit naar de toekomst toe.

553

Het zou me alles meevallen als we 2021 een paar normale wedstrijden hebben. Misschien hooguit in een weiland ergens. 2022 lijkt me waarschijnlijker en pas bij 2024 zou het me gaan tegenvallen. Er zit toch niet één gemeente te wachten op duizenden mensen die tegelijk gaan fietsen en hardlopen in badpak. Hier is voorlopig nul steun voor in de samenleving. Voordat openbaar vervoer, horeca, demonstraties, festivals, stadionsporten en winkelen weer normaal mag, zal er echt in geen enkel normaal land een groot duursportevenement plaats gaan vinden. Je denkt toch niet dat een ironman of marathon te verdedigen is zolang mondkapjes in een openbare ruimte verplicht zijn?

Grote wedstrijdorganisaties die nu nog doen alsof ze binnenkort doorgaan, bestaan of uit wereldvreemden of uit oplichters.

554 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (22-07-20 16:26:30)

Sporten zonder mondkapje mag wel in grote groepen. Er wordt al weer voorzichtig gekoerst en voetbalwedstrijden met duizenden mensen in een stadion kunnen ook van start.  Natuurlijk wordt dat direct teruggedraaid bij een tweede golf, die nu wel in opmars lijkt te zijn.

Wat je onder normale wedstrijden verstaat weet ik natuurlijk niet, maar zo onwaarschijnlijk is het dus niet om in de huidige situatie een triathlon door te laten gaan.

555

Een stadsmarathon of een Ironman zal niet door gaan zolang er 1,5m richtlijnen zijn of er ergens in een openbare ruimte nog mondkapjes verplicht zijn of aanbevolen worden. Je denkt toch niet dat mensen in Rotterdam het accepteren dat hun horeca en hun concertzalen en dergelijke financieel kapot gaan terwijl de marathon gewoon doorgaat midden in de stad?

Een kleine lokale crossloop of een triathlon met startfinish buitenaf zonder drukte kan nu al. Maar elk groot sportevenement geeft een onacceptabele drukte en grote reisbeweging van deelnemers. Deze evenementen bestaan omdat er lokaal in de bevolking en/of de politiek steun voor is. Deze steun gaat er voorlopig niet zijn. Deze evenementen gaan echt geen vergunning krijgen voorlopig.

556

Zolang er geen veilig en goedwerkend vaccin is en voldoende mensen zijn gevaccineerd vrees ik dat grote evenementen met veel mensen niet doorgaan, of zonder of met veel minder publiek doorgaan.
Verschillende vaccins laten totdusver bemoedigende resultaten zien. Het Oxford vaccin wordt veilig geacht (en ik ben er vrij zeker van dat ik in de treatment groep zat, gezien sommige bijwerkingen die ik had daar normaal waren, maar vrijwel niet voorkwamen in de controle groep), het Moderna vaccin (in de VS in samenwerking met NIH) is ook veilig geacht (wel meer bijwerkingen dan Oxford vaccin). In de UK zijn inmiddels 5000 mensen gevaccineerd, maar dat is nog te weinig om de werking ervan te testen. Trials zijn ook begonnen in gebieden waar het virus veel heerst nu (Zuid Afrika en Brazilie). Hopelijk is tegen September/Oktober duidelijk hoe effectief het is, en is er dan ook meer duidelijk hoe lang het werkt.
Het Moderna vaccin wordt nu aan 30.000 man gegeven in de VS (die slaan fase 2 over, van een test met 45 man, naar een met 30.000. Er was wel een iemand onder de 45 bij wie de test gestopt was vanwege uitslag die gerelateerd was aan het vaccin).
Een Chinees vaccin van CanSino wordt inmiddels ook uitebreid getest onder Chinese militairen.

Het zijn ook 3 heel verschillende vaccines. Die van CanSino is een klassiek doodgemaakt virus-vaccin. Die van Oxford is een gemanipuleerd adenovirus van chimpansees, en die van Moderna is een messenger RNA vaccin, de eerste in zijn soort. Het grote voordeel van het Moderna vaccin is is dat er veel minder van nodig is en er het dus ook veel sneller voor een grote massa geproduceerd kan worden.

557

thijs schreef:

Een stadsmarathon of een Ironman zal niet door gaan zolang er 1,5m richtlijnen zijn of er ergens in een openbare ruimte nog mondkapjes verplicht zijn of aanbevolen worden. Je denkt toch niet dat mensen in Rotterdam het accepteren dat hun horeca en hun concertzalen en dergelijke financieel kapot gaan terwijl de marathon gewoon doorgaat midden in de stad?

Een kleine lokale crossloop of een triathlon met startfinish buitenaf zonder drukte kan nu al. Maar elk groot sportevenement geeft een onacceptabele drukte en grote reisbeweging van deelnemers. Deze evenementen bestaan omdat er lokaal in de bevolking en/of de politiek steun voor is. Deze steun gaat er voorlopig niet zijn. Deze evenementen gaan echt geen vergunning krijgen voorlopig.

Hoe zie je dan de Tour De France en alle andere wielerwedstrijden ?  Gaan die nog afgelast worden ? Zeker de TdF geloof ik weinig van, daar staat echt druk op om door te laten gaan. En reken maar dat daar veel mensen op af komen. Dit en voetbal, zal een hoop in beweging zetten.

558

Kan me moeilijk voorstellen dat een karavaan van enkele honderden mensen zoals renners en verzorgers etc een heel land gaan rondtrekken in deze periode. Ook Frankrijk is momenteel aan zijn 2e golf van het corona virus bezig en de supporters die gaan ze ook niet van het parcours weg kunnen houden vrees ik dus denk dat het reëel is om te denken dat de TDF nog afgelast zal worden dit jaar.

559

Ik zit momenteel in Frankrijk en onder de mensen en in de kranten  leeft het idee dat de tour doorgaat. Ik voorspel dat je op de tv beelden heel veel mondkapjes zult zien. Daar zijn ze hier gek op.

Je moet sneller dan de klos zijn.

560

Ik vind het ook nog moeilijk voorstelbaar, de Tour, maar er is wel een heel groot verschil tussen de Tour en voetbal enerzijds en wat wij doen anderzijds, en dat is simpelweg geld. De Tour gaat om miljoenen, voetbal zelfs om miljarden. Van ons is hobby. En dat ook nog van een ongeordend zootje sporters, terwijl die professionele sporten gaat om een overzichtelijk aantal goed begeleide profs. (En zelfs dan... ploeg van Marianne Vos heeft afgezegd voor de eerste wedstrijd van morgen: risico te groot.)

En verder is het nu gewoon knetter-onzeker - alles, voor onbekende termijn. Als er niet gauw iets gebeurt/kentert, is de tweede golf een feit. Ik vind het moeilijk, en dan zijn de sportwedstrijden nog bijzaak, moet ik zeggen. Het is heel hard hopen op een vaccin!

Louise

561

2e golf is hier bij ons momenteel een feit, vaccin daar is het idd op wachten maar eerst moet er nog een ontwikkeld worden waar ze natuurlijk mee bezig zijn maar dan nog geproduceerd worden en dan nog aan alle mensen wereldwijd toegediend worden dus dan denk ik toch dat we nog even bezig zijn. Vrees de komende 2-3 jaar ons normale leven niet meer zal zijn zoals het was.

562

Veel vaccins zijn al ontwikkeld. En sommigen worden ook al geproduceerd op grote schaal, in afwachting van testresultaten. Het Oxford vaccin bijvoorbeeld wordt op verschillende plaatsen geproduceerd nu, oa door het serum instituut in India, die mikken op een productie van 100 miljoen doses per maand tegen december (wat nog ver verwijderd is van wat nodig is, maar zij zijn niet de enige). Sommige vaccins zijn al getest op veiligheid, maar het testen van effectiviteit zal nog zeker wel 2-4 maanden duren. En als het voldoende werkt, dan wordt het vaccin waarschijnlijk eerst ingezet in gebieden waar het virus het meeste heerst. Op dit moment zou dat in de VS, midden en zuid Amerika, verschillende landen in Afrika en Azie zijn, maar niet in Europa.
Ik heb er wel goede hoop op dat er een of meerder vaccins beschikbaar komen begin volgend jaar, en hopelijk ook in Europa voor de zomer.

563

Ik had al een hele tijd nog twee triathlons staan, maar sinds vanochtend nog één: die van Alphen op 20 september is ook afgelast. Ze schrijven daarbij iets wat ik me heel goed kan voorstellen:

Daarnaast zou de wedstrijd een heleboel moeten inleveren aan sfeer, gezelligheid en familiegevoel om te kunnen voldoen aan de huidige eisen. Juist bij onze regionale, laagdrempelige triathlon vinden we dit een groot gemis. Zo zou de wedstrijd zonder publiek, muziek en horeca moeten plaatsvinden. Geen gejuich, Geen high-fives. Niet samen op de foto of het delen van mooie wedstrijdervaringen onder het genot van een drankje. Het accent zou liggen op het handhaven van regels en het reguleren van deelnemersstromen. Na een lastig overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat dit voor ons als organisatie, maar ook voor al onze deelnemers, niet de voldoening, beleving en enthousiasme kan geven die we graag zouden willen.

Jammer, voor mij, maar vooral - lijkt me - voor TumTumTum en de anderen van Dutch Adaptives - die zouden daar starten.

Ik heb nou alleen nog de (verzette) Tri Ouderkerk staan, begin oktober. Heb er hard hoofd in, zeker gezien de ontwikkelingen van de laatste dagen.

Louise

564

Ik dacht van Ouderkerk een bericht gekregen te hebben deze week dat deze zeker doorgaat?

565

Op die termijn is niks zeker, lijkt me.

Louise

566

Zo denk ik er ook over Louise, alles wat in de agenda staat is ovb.
Leuk als ze nu een vergunning hebben, maar deze ben je zo kwijt als de boel weer oplaait.

Ik ga een weekend jureren in Hoorn (IM) en ook bij Duin eind aug.
We'll see....

567

Ik heb Ouderkerk en Bosbaan op het programma staan maar heb niet de verwachting dat het zeker doorgaat. Als ik zie hoe bepaalde kennissen en bekenden gewoon feestjes aan het aflopen zijn, of in de supermarkt... Dan kan het zo maar eens exponentieel groeien. En nog sneller dan in maart en april...

Ik train natuurlijk wel lekker door.

568

Met de maatregels die net aangekondigd zijn zal het niet meer mogelijk zijn in Belgie om nog een wedstrijd of evenement te organiseren vrees ik dus voor degene die nog hoop hadden.... Geld momenteel voor de eerste 4 weken en zullen erna waarschijnlijk nog verlengd worden.

569

Wat zijn de nieuwe maatregelen Ronny?
Moet je al met mondkapje op fietsen?
Zodra dit zo is pas ik mn route gelijk aan..

570

Volgensmij vooral minder sociale contacten, geen publiek bij sportevenementen en ze vragen lokale overheden vergunningen te heroverwegen.

Zit te wachten op de annulering van Deinze, maar zal nog wel een paar dagen overheen gaan tot dat definitief is.

571

Het was in het journaal, idd minder sociale contacten....

Ben benieuwd welke koers nederland gaat varen nu de besmettingen toenemen.
De testcapaciteit is nu al een drama, laat staan als het verder gaat toenemen.

572

Minder sociale contacten idd dat wil zeggen niet meer in groep fietsen of lopen bv. Mondmaskers zijn nu in de meeste steden al verplicht en in winkels, publieke ruimtes, drukke plaatsen etc in de polders of bossen nog niet. Land gaat eigenlijk in een soort van sociale lock down nu, geen familie feesten, huwelijken, begrafenissen etc.

573

In de meeste steden is een mondmasker inderdaad verplicht, behalve als je aan het fietsen/hardlopen bent.
De stad waar ik woon is jammer genoeg een van de steden waar je nu moet sporten met mondmasker (binnen de bebouwde kom, op openbare plaatsen).

Jammer genoeg ligt de atletiekpiste in de bebouwde kom. Ik hoopte nog op een nieuwsbericht waarin ze enkele uitzonderingen voorzien, maar daar lijkt het voorlopig niet op.

574

Moet jij een mondmasker aandoen op de atletiekpiste?

575

ThomasG schreef:

In de meeste steden is een mondmasker inderdaad verplicht, behalve als je aan het fietsen/hardlopen bent.
De stad waar ik woon is jammer genoeg een van de steden waar je nu moet sporten met mondmasker (binnen de bebouwde kom, op openbare plaatsen).

Jammer genoeg ligt de atletiekpiste in de bebouwde kom. Ik hoopte nog op een nieuwsbericht waarin ze enkele uitzonderingen voorzien, maar daar lijkt het voorlopig niet op.

Moet je op de fiets ook een mondmasker op in Aalst Thomas?
Ik passeerde vandaag door Aalst met de fiets, passeerde zelfs een politie maar ben ik ieder geval niet tegengehouden.