Re: Onmogelijk of mogelijk: een hele over twee jaar
Ruben89 schreef:MontanaMan schreef:Dan zou ik het schema maken op die halve, en de kwart doen als training. Niet puur voor de kwart trainen en als dat bevalt in drie maanden trainen naar een halve.
Hier ben ik het niet mee eens, al kan het ook aan de verwoording liggen.
Een wedstrijd is een wedstrijd, en nooit een training (wat mij betreft)!
Je kan misschien niet 100% ideaal zijn voorbereid op een wedstrijd, maar het is en blijft en wedstrijd dus geef je gewoon alles.Denk de bewoording inderdaad. Die kwart kun je best invliegen als een wedstrijd maar ik zou m'n trainingsschema afstellen op een halve. Niet op een kwart, dan weekje herstellen en dan eens kijken hoe van een kwart naar een halve in 3 maanden kunt trainen.
Het trainingsschema bereid je dan niet ideaal voor op de kwart, maar wel op de halve en die kwart moet wel lukken en kun je ook echt wel als een wedstrijd inplannen. Train je specifiek voor een kwart en wil je 3 maanden later je eerste halve doen, dan moet je concessies maken op de voorbereiding van de halve, en zo'n halve is toch echt iets anders dan een kwart.
Wat ik me eigenlijk steeds meer afvraag is of er daadwerkelijk een groot verschil is tussen trainen voor een snelle kwart en halve? (en wellicht zelfs een hele, al kan ik voorstellen dat daarvoor een paar lange trainingen nuttig zijn)
Is het niet meer zo dat je lichaam op een gegeven moment klaar is voor een halve (of hele) vanwege de trainingsarbeid in voorgaande jaren? En niet zozeer van een korte periode (3 maanden) van "specifieke" training ... is zo'n specifieke korte opbouw niet meer een soort van een confidence-builder?
Als ik naar mezelf kijk:
- zwemmen: geen verschil, trainingen zijn altijd 1u of ik nu richting 1/4 of halve werk
- fietsen: nauwelijks verschil, ook voor een kwart zul je trainingen van 3u+ moeten doen voor een stevige basis ook de inspanning is vergelijkbaar (beide fietsonderdelen op reserve)
- lopen: wellicht het enige verschil dat je voor kwart wat vaker op snelheid wil trainen maar ook hier wil ik voor een kwart toch wel zeer regelmatig 20+ km lopen en voor een halve ook op snelheid
In mijn beleving kom je met bovenstaande aanpak zowel op de kwart als halve goed beslagen ten ijs?
Terugkomend op de originele vraag zou ikzelf een IM binnen 1 jaar veel te snel vinden (ik moet er nu na 3 seizoenen nog niet aan denken zelfs ... daar gaat gewoon jaren consistent trainen inzitten om dat op een acceptabele manier te volbrengen voor mij)