JanBiele schreef:Iemand nog tips ter voorbereiding op regen en wind?
Ik heb in 2018 in Alphen een kwart triathlon gedaan bij 11 graden, wind en regen, op de koudste 23 september ooit ofzoiets - dus dan valt een sprint bij 15 graden op zich nog wel mee. Maar dan toch mijn tips, op basis van mijn ervaring van toen:
- Trek op de fiets extra kleren aan als het nodig is. In Alphen raakten er toen serieus onderkoeld (de wedstrijd is kort na mijn finish gestopt daarom), maar ik had met een winterfietsshirt over m'n tri-suit in elk geval geen koud lijf, dat scheelt een stuk.
- Pas je tijdsverwachtingen aan. Wissels met verkleumde handen en voeten kosten veel meer tijd - iedereen zat te pielen om z'n helm los te krijgen bijvoorbeeld. En gaan lopen op ijsklompjes in plaats van echte voeten kost ook tijd.
- Als het echt te gortig wordt, durf dan uit te stappen. Ik zou sowieso niet onderkoeld willen raken, maar op dit moment al helemaal niet, omdat dat je weerstand serieus ondermijnt. Ik ben toen na Alphen verkouden geworden en van de wondjes aan m'n voeten (omdat ik m'n sokken niet aankreeg en alles zeiknat was) raakte er een ontstoken. Allemaal niet heel ernstig, al kostte het me wel een andere deelname, maar ik wil maar zeggen: het kan er stevig inhakken. En op het ogenblik heeft zelfs gewoon verkouden worden al heftige gevolgen.
Verder vond ik die triathlon toen toch wel een geweldige belevenis! En met zwemmen inderdaad nergens last van. Het water van 17 graden voelde toen zelfs eerst lauw!
Hopelijk gaat het zondag meevallen.
Louise