Louise schreef:Ik doe ook zoiets als een bidon sportdrank op de fiets en een gelletje of een paar sportwinegums met caffeïne (+ water) tijdens het lopen. Maar het is wel iets om mee te oefenen inderdaad, om ongemak te voorkomen.
marcell schreef:Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”
Grappig hoe zo'n uitspraak meteen iets weggeeft over het niveau van de doelgroep - 15 km/u, mocht ik willen...
Ik zou het zelf trouwens nooit zeggen met woorden als 'dom' en 'moeten' erin.
Louise
Ik kijk vaker naar wát er gezegd wordt en door wie, dan hóe. Niet iedereen heeft de gave om dingen juist te kunnen verwoorden.
Ik las het trouwens niet direct als 15km in een uur, maar als dat je vanaf een uur sporten rekening moet gaan houden met je voeding. En dat het vanaf 15km, waar je dus zeker langer dan een uur over doet, 'dom is als je het niet doet'. Grappig hoe interpretatie anders kan zijn :-)
mcguyver schreef:Aha, ik dacht dat het over fietsen ging.... En niet over hardlopen.
Voor mij zit er niet zo veel verschil in welke sport je beoefent, je lichaam verbruikt op basis van intensiteit, temperatuur en duur. Daar hou ik rekening mee qua wat ik weer wil aanvullen.
ronnyke schreef:Nja sommige denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en Heldoorn is ook enorm commercieel aangelegd, hij verleend zijn naam aan een merk van sportvoeding en heeft een appje ontwikkeld dat het voeding en vocht verbruik monitort dus tja... De uitspraken van zulke mensne neem ik meestal wel met een korrel zout.
Goede insteek, zout-inname ís ook belangrijk ;-)
Zonder dollen; commerciële insteek bij adviezen moet je zeker rekening mee houden. Daarnaast ben ik van mening dat Frank door zijn ervaring als triatleet én als coach door de jaren heen toch wel een onderbouwde mening heeft kunnen vormen over voeding.
Verder was ik - voordat ik korte tijd met Frank getraind heb - zelf al lange tijd bezig met spreadsheets die om mijn voeding en vocht bij te houden, hetzelfde als zijn online tool doet.