IK heb geen gravelbike, maar ik heb vorig jaar wel met veel plezier een gravelride gedaan en het plan is om er komende winter weer wat doen. Voor mij is echt MTB'en ook te technisch, maar die graveltochten leuk, dat is inderdaad meer op onverharde wegen, schelpenzandpaadjes enzo.
Maar ik ga voor dat een paar keer doen geen aparte fiets kopen. Ik doe het op de fiets die ik heb overgehouden aan m'n fietstocht dwars door Afrika, dat is een soort kruising tussen een vakantiefiets en een MTB. Met op dit moment allroundbanden erop, waarmee ik redelijk grip heb maar op asfalt ook nog wel vooruit kom - maar heel belangrijk vind ik snelheid niet bij dat soort ritjes. Ik was vorig jaar met een vriendin op een gewonere maar wel degelijke vakantiefiets, en die moest één stukje lopen waar ik wel doorheen kwam, dankzij de bredere banden, maar dat ging dus ook.
Dus het is maar net wat je al hebt en wat je verder wil, qua fietsen, of je zo'n fiets nodig hebt. Het lijkt tegenwoordig alsof je voor elke soort ondergrond en voor elke fiets-variant een andere fiets nodig hebt, maar daar zit ook veel commercieel belang bij natuurlijk. Op de MTB of crossfiets kan je ook prima op gravel rijden.
Ook bij mij speelt trouwens gebrekkig dieptezien een beperkende rol bij m'n MTB-techniek. Bij afdalen ook (dus ook op de racefiets, en wandelend of hardlopend). Verder weinig last van in het dagelijks leven - gelukkig zijn de modernere 3D-films zo dat ik ernaar kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen of alles dubbel te zien
Louise