Onderwerp: Krachttraining op de fiets - kuitklachten
Dag iedereen,
Ik ben gisteren begonnen aan een trainingsplan op Zwift (Zwift Acadamy Tri 2020).
De 1e workout was een kracht workout waarbij je rond 80% van je FTP fietst maar waarbij de omwentelingen steeds verlaagd worden van 65 naar 55 rpm (per blokje).
Tijdens de workout komt er vaak een aanmoedigende tekst of uitleg op het scherm, bvb: "Work those quads", "This is equivalent to a large number of leg presses in the gym" etc.
Kortom alles draaide rond het duwen met de bovenbenen/quadriceps aan die lage omwentelingen. Nu heb ik de training volledig afgewerkt en ik moet zeggen dat het bij mij vooral mijn kuiten waren die zwaar belast werden.
Tot zover zelfs dat ik in de laatste serie een paar keer vrij dicht bij een 'spiral of death'-gevoel ben gekomen wegens verkramping in de (rechter)-kuit.
Nu vraag ik me af hoe dit zou kunnen komen, heeft iemand iets gelijkaardig? Ligt dit aan het feit dat mijn kuiten de zwakke plek in het lichaam zijn of kan dit te maken hebben met de plaatsing van het schoenplaatje waardoor je meer op de kuiten werkt ipv op de bovenbenen?
Indien de laatste optie het geval is, vind ik het dan wel belangrijk om mijn schoenplaatjes te verschuiven.
Alle gedeelde ervaring is welkom
Alvast bedankt!
Thomas