Ik heb nu drie verschillende paren schoenen met carbon plaat gebruikt en wil niets anders meer.
Wel denk ik dat het behoorlijk persoonlijk is wat je wel en niet prettig vindt lopen. Bij lagere snelheden (vanaf 5:00/km) valt het denk ik snel tegen als je gewend bent om wat meer richting je hak te landen. Het gaat juist om die vering bij het landen op je voorvoet die je weer naar voren stuwt. Land je op je hak dan doet dat ding niets en verhindert hij door de stugheid m.i. alleen maar het afrollen van je voet.
Dat het alleen maar helpt boven de 15km per uur vraag ik me af. Ik heb recent getest met schoenen zonder en met plaat en bij dezelfde intensiteit maakte dat zo het verschil tussen 4:30 en 4:45 per km. Dat verschil zat hem niet alleen in een snellere schoen, maar ook in een minder vermoeiende schoen om op te lopen. Maar vermoed dat met dat soort analyses die je online van trainers terugvindt altijd de situatie die van toepassing is op een technisch voortreffelijk lopende wedstrijdloper op twee verschillende schoenen wordt genomen.
Voor intervallen en duurlopen met tempo onder 4:15 gebruik ik Nike Air Tempo Zoom Next%. Die vind ik dan weer niet heel prettig voor lagere tempo's. Voor het lange duurwerk en de rustige lopen (meestal op 4:20-4:45) gebruik ik Saucony Endorphin Pro en New Balance FuelCell TC.