Onderwerp: Project rocker plate
Nu ik me heb ingeschreven voor een halve moet ik ook maar eens serieus bezig gaan met trainen voor het fietsen. Nadat ik daarvoor al een betere Tacx kocht (Flux 2) en de zolder nu ook bijna helemaal klaar is voor gebruik kwam ik op Facebook iets anders leuks tegen; een rocker plate. Hiermee zou het indoor fietsen veel beter en langer uit te houden zijn.
Na een beetje rondneuzen besloten om er zelf ook 1 te "maken". Ik heb wat ontwerpen bekeken en moest even tot vandaag wachten op mijn Elite Sterzo Smart voorwiel steun voordat ik de definitieve maten kon bepalen.
Na wat meten maakte in een eigen "ontwerp" en ging op zoek naar hout. Ik heb gekozen voor 18mm berken multiplex. Ik vond hier in het dorp een houtzagerij die CNC gefreesd hout op maat maakt. Klinkt alsof ik lui ben natuurlijk, maar ik zit momenteel in een erg drukke periode op mijn werk en dit scheelt gewoon een halve dag werk (uittekenen, zagen, randen afwerken). En ik krijg het met een decoupeerzaag natuurlijk nooit zo strak en mooi gezaagd en heb ook geen frees om de randen af te werken.
Ik heb gekozen voor alleen zijdelingse beweging. Op de as van de rocker plate komen 5 trillingsdempers waarmee ik de boven en onderplaat aan elkaar bevestig. Aan de achterzijde komt, zo ongeveer onder de tacx zelf, nog luchtvering aan beide kanten. Waarschijnljk doe ik dit door middel van twee kleinere (binnen)ballen. Door de druk in deze ballen te regelen kan ik de zijwaartse beweging controleren (meer bij lagere druk, minder bij hogere druk).
De bovenplaat wordt aan de voorkant iets slanker dan de onderplaat (stippellijn). Die twee zaagstukken ga ik gebruiken om aan beide kanten opstapjes te maken.
Als hij klaar is ga ik het geheel schilderen en ik denk nog wat anti slip materiaal erop. Als de winkels weer open zijn haal ik bij de Action nog wat leuke LED strips voor verlichting er onder.
Hout is volgende week klaar en ik hoop het weekend daarop er mee aan de slag te kunnen