Onderwerp: Collegiaal coachen?
Ik zit al wat langere tijd te dubben of ik een coach ga nemen. In 2008-2009 heb ik een tijdje gefietst via webtrainer, dat was nuttig, maar qua prijs-prestatie-progressie verhouding besloot ik er na 1 jaar weer mee te stoppen. Vorig jaar twijfelde ik en nu aan het begin van dit seizoen weer. We moeten maar zien of er wedstrijden komen dit jaar. De kosten schrikken me ook wel af, je bent toch tussen de €800-1500 per jaar kwijt. Ongetwijfeld leveren de meeste coaches waar voor hun geld, maar is het me dat waard?
En, ik ben 53, het tijdperk van regressie beperken is eerder aangebroken dan progressie maken, toch? Om daar nu €1000+ euro aan te spenderen?
Ik maak zelf schema's in trainingpeaks, ik weet ook wel het nodige van trainingsleer. Waar heb ik een coach voor nodig? Niet om me te motiveren, ik heb meer dan voldoende motivatie om vrijwel dagelijks te trainen. Wel om me bij mijn plan te houden. Ik kan soms totaal iets anders doen dat dat ik voor mezelf een paar weken eerder gepland had. Iemand die meedenkt met trainingsplannen en periodisering. Iemand die me af en toe er op wijst dat ik niet te intensief en vaak wel wat langer mag trainen. En kritisch meekijkt bij een oplopende weegschaal of een dalende HRV.
Ik bedacht me dat dit anno 2021 ook anders kan. Kunnen we elkaar niet coachen? Een soort van triathlon buddy, die meekijkt in trainingpeaks en je op koers houdt. Een beetje zoals een aantal mensen hier op het forum wel doen, maar dan iets intensiever qua contact. Ik zou best met iemand willen meekijken, wie is redelijk training technisch onderlegd en zou dat bij mij willen doen?