Disclaimer: Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee. Nooit op gereden.
Tubeless is volgens mij de toekomst. Binnenbanden gaan naar het museum. Wielrennen heeft redenen voor bandenkeuze die niet voor triathlon of recreanten fietsers gelden. In het wielrennen is een knettervast gelijmde tube nog een voordeel ivm kunnen doorrijden na lek.
In tubeless heb ik er geen ervaring mee maar een aantal tubeless sealants werken zelfs in binnenbanden. Die kunnen best omgaan met hogere druk. Ik heb ze getest in oude banden en met kleine gaatjes dicht het af. Gaatjes met een spijkertje moesten met een paar bar bijgepompt worden maar dichten dan ook af. Het werkt echt redelijk goed.
Grote voordeel van tubeless is volgens mij dat de band niet snel helemaal plat gaat. Zelfs een redelijk groot lek gaat niet in een keer plat. Er blijft vaak een paar bar in zitten en kun je verder rijden. De kans op een valpartij bij lek is zo een stuk kleiner. Verder is herstel na lek sneller en kun je vaker lek rijden dan je binnenbanden mee kan nemen. Loopt een band minder snel van de velg bij lek. Ik zie eigenlijk geen nadelen. Misschien enig nadeel is te vroeg overstappen op tubeless omdat er de komende jaren in tubeless banden en wielen een grote stap gemaakt gaat worden en nog even wachten lonend kan zijn?