chrisbakker schreef:@Louise: Naast dit artikel; Heb jij nog links over dat (over)belasten, weerstand, en slaap ?
Het artikel in Sportgericht is van Wim Burgerhout, en er staan 24 verwijzingen in. Dus als je je er echt in wil verdiepen, moet je het te pakken zien te krijgen. Ik vond dit vorig jaar ook nog wel een aardige: https://thegrowtheq.com/you-cant-boost- … ppress-it/ (dat zijn ook interessante lui, die Magness en Stulberg).
Het artikel gaat alleen over de weerstand tegen virussen, niet over andere vormen van (over-)belasting en schade door sport. Die er wel degelijk zijn natuurlijk.
Op één punt overtuigt het mij trouwens ook niet: dat topsporters minder vaak ziek zijn (van virussen dus) dan 'gewone' mensen en dat dat laat zien dat je prima zwaar kunt sporten. Het artikel zegt daarover: dat is omdat ze beter weten wat ze tegen luchtweginfecties moeten doen, onder andere betere hygiëne. Maar ik denk dat een groot deel ook zelfselectie is: als je heel vaak luchtwegproblemen hebt, kom je niet aan de top. Dus het zijn mogelijk mensen met een bovengemiddeld goede weerstand. (Door dat soort factoren is onderzoek op dit gebied zo lastig.)
chrisbakker schreef:Dat van met velen samenzijn aan de start, is voor mij een dubbel gevoel. Ik geloof in je eigen afweerkracht voor de grootste 'indringers'.
Hoewel: dit specifieke virus van vorig jaar is natuurlijk wel venijniger , of kost het afweerssysteem meer 'werk'
Daarin is mijn ervaring anders. Ik ben in normale jaren altijd een aantal keren (zwaar) verkouden - the story of my life. Deze hele winter: 0 keer. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn laatste verkoudheid is 14 maanden geleden - een soort persoonlijk record. Ik kan me niet voorstellen dat dat aan mijn weerstand ligt, dat zou een mirakel zijn. Het is - denk ik - door de verminderde infectiekans door de social distancing, het gebrek aan contacten en de extra hygiëne. In normale omstandigheden schud ik alleen al voor mijn werk talloze handen en reis ik in bomvolle treinen. Nu niets van dat al. Een typisch geval van 'elk nadeel heeft z'n voordeel'.
Bij mij leek er trouwens zeker ook wel een relatie tussen zwaar sporten en verkouden worden, zeker in koud weer. Maar dat kan dus ook komen door het hutje-mutje in de kleedkamer, realiseer ik me nu.
Louise