Bas schreef:In dat opzicht zegt zo'n onderzoek van Louis Delahaye mij niet zoveel want die traint topsporters.
Op zich maakt dat zeker uit, ja, en moet je inderdaad niet zomaar overnemen wat voor topsporters geldt. Ik denk alleen dat er in dit geval wel meer wijsheid in zit juist ook voor de mindere goden. Topsporters kunnen namelijk in het algemeen juist beter en preciezer meten dan gewone stervelingen, en als het zelfs dan nog niet zo veel zegt, dan wil dat nogal wat zeggen.
Delahaye heeft ook wel mooie verhalen over hoe hij zijn coachees echt van het 'klokkies kijken' af moet praten, want bijvoorbeeld in het topwielrennen is het je laten bepalen door de vermogensmeter juist zeer dominant geworden.
Als je een app gebruikt als hulpmiddel om je lichaamsgevoel te ontwikkelen, dan kan dat zeker handig zijn. Heel veel trainingsuren nodig - kan, ja, maar dat is zeker niet per se zo. In principe héb je lichaamsgevoel, daar ben je mee geboren. Het hangt af van de mate waarin je ervan vervreemd bent. Daarin speelt je hoofd een grote rol, de grootste denk ik - daar kun je van alles van moeten en niet mogen voelen enzo. De meetapparatuur en de apps enzo kunnen dat versterken.
Enne: ik beschouw mezelf echt niet als topper en ik begeleid o.a. beginners en revaliderende sporters (na een lange blessure of ziekte enzo).
Louise