Ik heb inmiddels geprobeerd die pasfrequentie toe te passen, bij mij bleef (7k op de loopband) mijn hartslag lager met een tempo van 12km per uur dan voorheen (scheelde ongeveer 8-10 slagen). Dit kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar vond het wel opmerkelijk. Het voelt wel alsof ik 'lichter' loop.
Mijn verticale oscillatie, jaja, omhoog springen, werd ook minder. Doel is in ieder geval meer naar voor en minder omhoog. Dus dit leek ook effect te hebben.
Gisteren heb ik met dezelfde sportfysio buiten geoefend, wat meer natuurlijke ondergrond, namelijk de parkeerplaats van de fitnessclub. Hier ging het met name om die pasfrequentie en de landing optimaliseren, minder hiel, minder lange pas. Met een marathon op t oog in het najaar ben ik wel erg gemotiveerd om hier wat werk van te maken.
Vind dit overigens erg bijzonder !
Hedcandy schreef:Ik zit op 174 bij duurloop en bij intervallen neemt de frequentie én paslengte wel toe.
Wat ik gaaf vind is dat bij die 3D analyse bij Tripro zo goed te zien was dat de paslengte gelijk zo wordt beinvloed door de verschillende schoenen. Dus met zelfde hf en pasfrequentie liep ik echt efficienter op de ene schoen (grotere paslengte) als op de ander.
Wat was het verschil in schoenen? Ik loop eigenlijk altijd op nike air pegasus, maar wellicht dat hier ook wel wat winst te halen is.