mcguyver schreef:Mijn prognose:
2500 m zwemen op 2:00 min per 100 m
80 km fietsen op 30 km/h gemiddeld. (parcours is niet afgesloten, dus bejaarden op de fiets met zijspiegels ontwijken)
20 km lopen met 5:40 min/km zou ik tevreden zijn, met alles daarboven heeft mijn schema gewerkt.
Afgelopen zaterdag ben ik vol spanning gestart. De halve triathlon van Terheijden in een alternatief jasje. Mijn 4e halve inmiddels en ook dit maal vanuit de kofferbak. Een vriend van mij deed ook mee en het was voor hem de eerste keer dat hij een halve deed. Rond half negen doken we het water in en het was heerlijk. Het ging zo makkelijk en relax dat ik op een gegeven moment 1 op 4 ging ademhalen i.p.v. 1 op 3. Voordat ik het wist lag ik enkele honderden meters voor op mijn maat. Het kon niet anders dan dat ik onder de 2 min per 100 m. zou eindigen. 2:08 per 100 m. Oei, dat had ik niet verwacht. Nou ja, zal wel een verkeerde meting zijn dacht ik nog.
Daarna rustig de fietsen uit de kofferbak gehaald en ons klaargemaakt voor het fietsonderdeel. Toen we op de fiets zaten voelde het direct niet goed. Ik snap nu waar de uitdrukking 'geen goeie benen hebben' vandaan komt. Tjeetje wat vervelend! Hartslag zat direct veel te hoog en het voelde zwaar. Alsof ik spierpijn had. Terwijl mijn ademhaling normaal was. De 80 km heb ik dan ook in het wiel gefietst van mijn maat. Zo heb ik toch nog een redelijk tempo kunnen halen. (30 km/h).
En dan moet je nog lopen.... Als je alles tijdens het fietsen hebt gegeven dan blijft er niet zoveel over voor het lopen. En die bevestiging kwam ook na 2 km. Ik heb mijn maat laten gaan en na 10 min. balen besloten de 20 niet uit te lopen maar om er een interval training van 2 uur van te maken. Dus hardlopen, wandelen, dribbelen etc. Die mindset was nieuw voor mij en zorgde ervoor dat ik in iedergeval weer plezier had om die 2 uur af te ronden. Daarnaast voelde ik me er ook niet depressief onder dat ik het niet heb afgemaakt. Uiteindelijk 2 uur bezig geweest en ca. 18 km afgelegd.
Teleurgesteld? Nee, en dat komt doordat ik toch vind dat ik gepresteerd heb. Oké: stayeren en geen 20 km gelopen dat hoort niet maar het volmaken van de twee uur was het (nieuwe) doel en dat heb ik wel gehaald.
Maar hoe kan dit dan? Ik had een schema, ik had twee rustweken. Alle indicaties stonden op groen. 1 week voor de start draaide ik 1,5 uur op Z2 een gemiddelde van 29 km/h. Dus max. hartslag van 130. En op D-day 30 km/h in iemands wiel met een hartslag van gem. 160? Ik ben niet ziek geweest, geen bloeddonatie, geen vaccin. Maar de oorzaak 'geen goeie benen hebben' of 'mijn dag niet hebben' kan ik niet zo goed accepteren. Alles heeft een oorzaak in mijn technisch brein. Maar mogelijk dat jullie nog iets weten?
Stel ik heb verkeerd getraind: waarom had ik dan in de rustweek zulke mooie resultaten?
Ik heb ook nog gekeken naar de resultaten van vorig jaar. Zwemmen ging toen in 2:01 per 100 m. Het fietsen (alleen) ging op 30,1 km/h gemiddeld. Op een gemiddelde hartslag van 143. En afgelopen zondag 155 gem. Het lopen spreekt voor zich. Vorig jaar had ik niet echt een schema en zat ik vol in mijn tuinverbouwing. In mijn ogen ook niet optimaal.
Zoals davidr op strava al zei: het was sowieso een mooie sportdag. En daar was ik het volledig mee eens!
Tot slot: op basis van deze ervaring heb ik ook besloten de volgende keer een schema te laten maken i.p.v. zelf doen.
Je moet sneller dan de klos zijn.