Ja, dat was in het plannings-topic, dat was nogal off-topic daar.
Dit is wel weer een typisch voorbeeld van wat je vaak vindt op internet, dat je denkt: uh, ja, in grote lijnen klinkt het goed, maar hoe zit het nou precies? Al is het alleen maar om deze passage:
“What is ventilatory threshold (VT) and why is it important?
"It lies between 77 and 79% and is the breathing point where lactate begins to accumulate in the blood and, broadly speaking, is similar to the lactate threshold,” says Seiler. “Studies show that you don’t develop as strongly as those following the 80/20, or polarised, model.”
Dat was misschien in de context van Seilers woorden te begrijpen, maar zo niet (al mijn redacteurenvingers gaan ervan jeuken - als ik zo'n tekst voor m'n werk onder handen zou nemen, zou ik erbij zetten: 77/79 % van wat?, breathing moet breaking zijn, denk ik, en dan ontbreekt er een hele zin, denk ik, die iets zou moeten zeggen als 'als je veel bij die intensiteit traint' ofzo, want nu is de vergelijking onduidelijk. En moet het met zo veel jargon?).
Uit het voorbeeldschema krijg ik de indruk dat het okee zou zijn om elke dag hoog-intensief te trainen, ook in lange duurtrainingen. Dat is niet gangbaar, lijkt mij erg zwaar ook, of je moet 'bezuinigen' op lengte en intensiteit, en dat is juist niet de bedoeling bij gepolariseerd trainen.
Juist Seiler tweette laatst over de 80-20 verdeling van sessies, niet tijd. Volgens mij is het bij hem voortschrijdend inzicht, dus mogelijk zag hij dat in 2019 nog anders. Seiler is bezig met vernieuwing van het inspanningsfysiologische model, zodat je beter kunt verdisconteren dat het laatste uur van een lange duurtraining en het laatste intensieve interval zwaarder zijn dan het eerste (endurability en repeatability). Dat is trouwens wel heel interessant, op YouTube heeft hij filmpjes daarover.
Louise