Onderwerp: Even voorstellen
Nu een half jaar bezig met project Ironman. Ik woon in de buurt van Utrecht en ben sinds november 2020 aan de slag gegaan op weg naar een Ironman. Reden: ik wilde dit altijd al eens doen en met het grote overschot aan vrije tijd vanwege corona leek dit mij het ideale moment.
Mijn sporthistorie is wisselend. Af en toe eens een halve marathon (snelste tot dat moment 1:48) en op laag niveau gehockeyd. Echt gestructureerd trainen ergens voor heb ik nog nooit gedaan, dus dat werd onderdeel van de uitdaging. Op moment van starten was zelfs hardlopen, na wat coronakilo's, nog best een opgave.
Plan was om een relatief eenvoudige IM te doen: niet al te warm, zoet water, redelijk parcours. En de keuze is gevallen op Finland in augustus 2021. Ter voorbereiding was de halve van West Friesland gepland, maar die gaat helaas niet door. Geen halve dus in de aanloop, we laten ons dus maar verrassen. Voor het oefenen met transities in een wedstrijd wel een OD in juli.
Het doel? In de eerste plaats het commitment om 10 maanden lang met focus te trainen, weer of geen weer. Daarna: finishen, maar wel met enige ambitie qua tijd: rustig fietsen en vervolgens de marathon wandelen kan wellicht wel net binnen de limiet, maar is niet hoe ik hem wil finishen. Onder de 12 uur staat met potlood in het schema geschreven bij de start van dit project en misschien zit er wel meer in. Aan de andere kant, zonder minimaal een formele halve race in de benen is het natuurlijk erg lastig inschatten hoe je jezelf tegen gaat komen.
Uiteraard de nodige spanning in de aanloop naar het event toe. De combinatie van eerste keer, de lange afstand (de halve afstand kom je in trainingen nog wel min of meer tegen) en de locatie in het buitenland maken het een interessante klus. Nu vooral bezig met laatste trainingsloodjes, oefenen met voeding en kleding op lange ritten, transitieoefeningen en het finetunen van het materiaal.
Alvast een eerste vraagje: waar laat je je fietscomputer in het bike park? Op de fiets, in je transitie-bag en na het fietsen laten zitten of terug in de tas?