Ik vind dit jaar (tot nu toe) ook zwaarder dan vorig jaar. Vorig jaar zaten we zijn allen in de paniekstand, er was veel minder polarisatie en niemand wist goed waar we aan toe waren. De coronamaatregelen leken op zich wel te helpen met het verminderen van besmettingen en zeker in de zomer leek er wel een soort einde in zicht.
Helaas kregen we toen de ene na de andere teleurstelling, en niet alleen op gebied van corona, maar inderdaad ook, zoals Louise al schrijft, milieu/politiek/ en al dat soort zaken. Eigenlijk was er dit jaar maar twee keer goed nieuws, in mijn optiek dan; we hebben werkende corona vaccins en Trump is weg. Verder voelt het vooral als uitzichtloos door-emmeren.
Vooral in de winter en het voorjaar zag ik het niet echt meer zitten, ik ben expres wel zo veel mogelijk blijven sporten, trainen zal ik het maar niet noemen maar echt zin had ik niet meer in iets. Er was niks om naar uit te kijken, voor mij eigenlijk nog steeds bijna niet. Van de week heb ik weer een ouderwetse nachtmerrie gehad, dat had ik vroeger nogal vaak. De dag erna de halve dag bezig geweest met bijkomen...daarna ben ik gaan hardlopen. Had er geen zin in maar wel gedaan. Een intervaltraininkje en ondanks dat ik me heel slecht voelde ging dat best lekker. Dat trok me uit mijn hoofd...en dat hielp wel. Niet helemaal maar wel genoeg. En dat heeft sport, actie, buiten zijn (in de natuur) en bewegen voor mij de afgelopen periode wel veel gedaan. Ik vond het ook heel zwaar toen je (weer) niet meer kon zwemmen...en de Schie ook nog te koud was Want zwemmen werkt voor mij heel rustgevend.
Ook vind ik veel steun aan de natuur, wat er ook gebeurd, die is er altijd, en ieder jaar staat gewoon weer alles in bloei. Dit jaar zelfs heel erg omdat we zo'n natte winter hebben gehad.
Ik trek me ook erg op aan de verhalen van andere sporters en hoe zij zich er door heen worstelen. Ik hoor soms hele wijze dingen, zoals dat je moet proberen om dingen waar je niks aan kan veranderen los moet laten. Je kan soms niks aan een situatie veranderen, alleen aan de manier waarop je er mee om gaat. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je je wel enigszins het lot van anderen of de samenleving aantrekt. Niemand kan het leed van de wereld in zijn eentje veranderen, maar wat je wel kan doen is in je eigen persoonlijke keuzes er voor zorgen dat het tenminste niet allemaal nóg erger word. Dat helpt mij soms een klein beetje. En sport, ook zonder toffe doelen...helpt mij daarbij wel heel erg.
Waar ik op het moment wel veel last van heb is dat er zoveel haat is, tegen andersdenkenden, tegen vrouwen, tegen lhbti-ers...noem het maar op. Haat, haat en nog eens haat... ja dat gaat helpen zeg.
Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot met deze post maar ik wilde het even kwijt.)