Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen
En om in deze coronatijd wat om handen te hebben organiseer ik mijn eigen uitdaging. Ik heb sinds kort een tacx met bijbehorende filmpjes. Je kunt kiezen uit heel veel films en 4 daarvan hebben mijn bijzondere aandacht; De filmpjes die gaan over de Alpenmarmotte. Dat is in het echt een rit over 4 bergen van ca. 170 km en ca. 5000 hm. Ik heb besloten 30 december een poging te wagen die op 1 dag te rijden op mijn tacx. Waarom? (1) De weg ernaar toe is al leuk. (2) Omdat het technisch kan. (3) ik nieuwsgierig ben hoe ik dat ga ervaren (4) ik nog nooit heb gehoord dat iemand de virtuele versie heeft gereden. (5)
Ik heb de laatste weken onderzoek gedaan naar lange cyclo's en ik heb enkele trainingsschema's gevonden. Met mijn basisconditie in mijn achterhoofd bestaan de komende 5 weken, per week uit een lange duurrit van ca. 6 uur op zeer lage hartslag, een intervaltraining gebaseerd op mijn FTP (leuk de tacx heeft een vermogensmeter die ik op mijn fiets niet heb) en een herstelritje. Weinig hardlopen, wel een uur zwemmen en een uur sportschool per week. Wat roept dit flitsschema op bij jullie?
Verder heb ik een draaiboek gemaakt voor de dag. Hierin staat alle dingen die ik nodig heb zoals water, koffie reepjes en gels. Ook heb ik 3 scenario's doorgerekend en daar wil ik wel graag wat ervaringen van jullie ontvangen. Ik weet per berg hoe lang het bergop is en dus ook hoelang het vlakke en dalen is. Ik heb nu bedacht dat bergop gem. 12 per uur denkbaar is en gem. 13 als het meezit. Is dit reëel? Het gaat om de Glandon, de Telegraphe, de Colombier en de Alpe d'Huez. Wat fietsen jullie bergop? Bij het dalen en het vlakke denk ik nu dat het op gem. 25 per uur en als ik snel ben op gem. 28 per uur. Zijn dit reële daalsnelheden? Deze tijden gebruik ik om de totale duur te bepalen. Die heb ik nu berekend tussen de 11 en 9 uur. Wat zijn jullie ervaringen met deze cyclo?