Onderwerp: Longembolie
Vorige week werd ik getroffen door een dubbelzijdige longembolie. Tijdens een autorit voelde ik me steeds beroerder, heftige pijn in mijn rechter ribbenkast. Iedere ademhaling deed helse pijn. Ik ben met een ambulance naar de spoedeisende hulp gebracht en daar constateerden ze longembolie.
Ik vermoed dat dit al langer sluimerde, sinds anderhalve maand had ik terugkerende pijntjes in mijn rechterflank. En sinds december een aanhoudende liesblessure. Longembolie wordt meestal veroorzaakt door trombose in je been, dus ik wil goed laten uitzoeken of dat er mogelijk iets mee te maken had. De longarts in Leeuwarden (waar ik opgenomen was, ik begeleidde die dag mijn vrouw en haar team bij de elfstedenroeimarathon) dacht dat het er allemaal niets mee te maken heeft, maar was gehaast en kwam nogal ongeïnteresseerd over :-(
We zijn een aantal dagen later toch maar op vakantie gegaan, maar zonder fiets, in een huisje aan de voet van de Grand Colombier ;-) Ik voel me wel goed maar ik ben heel snel buiten adem. Bloedverdunners, en het lichaam moeten het zelf verder oplossen. Mooi revalidatie doel, volgend jaar terug komen en dan de Grand Colombier op fietsen!
Al googlend kwam ik op een speciaal revalidatie programma van het LUMC (PE@home) waarbij je met begeleiding en testen kan trainen. Een paar dagen geleden gemailed en vandaag kreeg ik bericht dat ik hiervoor in aanmerking kom. Dat geeft me houvast. Niet trainen voor een triathlon helaas, maar om weer gezond te worden.