Onderwerp: Voeding FD Ironman Vichy '22
Goedendag,
afgelopen jaar heb ik voor het eerst een FD gedaan (IM Barcelona). Erg toffe ervaring dus dit jaar ingeschreven voor IM Vichy wat over 5 weken plaatvind. Nu heb ik vorig jaar voor IM Barcelona een voedingsplan gemaakt wat gericht was op ong. 70 gram koolhydraten per uur bestaande uit vloeibaar en vaste voeding.
Tijdens het fietsen heb ik gemiddeld 1 bidon (500-750ml) sportdrank (2 bidons zelf gemixt en verder aangevuld met Gatorade wat werd uitgedeeld) gecombineerd met 1 reep (Mantel Energy Bar of BORN Flapjack Bar) wat overal gezien prima ging. Bij het overschakelen van fietsen naar hardlopen kreeg ik overigens maagkrampen wat gelukkig binnen de perken is gebleven (naast een ongemakkelijk gevoel niet staan overgeven langs de weg zoals mijn maat). Tijdens het hardlopen door de maagkrampen erg in dibio gezeten en mijn vooropgezet plan overboord gegooid en voeding tot mij genomen wat op dat moment goed voelde. Dit was voornamelijk sportdrank en soms wat banaan of cola.
Nu wil ik dit jaar mijn voeding optimaliseren en hopelijk de maagkramp voorkomen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Zou afgelopen jaar bijv. aan de vaste voeding (wellicht toch wat moeilijk verteerbaar) kunnen liggen of aan de Gatorade (niet mee getraind echter heb ik een vrij sterke maag vind ik en heb ik normaliter geen last van maagkrampen). Het lijkt mij dat Gatorade een goede verhouding heeft tussen glucose/fructose echter heb ik dit niet nagekeken.
Ik ben dus benieuwd of jullie tips (vast voedsel zoals een energy bar ja/nee) hebben voor het verder optimaliseren van mijn voeding of hoe jullie dit zelf aanpakken!