Voordat ik met een kort verslag van afgelopen zaterdag begin wil ik als eerst zeggen: ik snap enigszins de vergelijking tussen Maurten 320 en een kwakkie:lol:
Dat gezegd hebbende hierbij een terugkoppeling van mijn fiets/loop training gisteren.
Verslag
135km van woonplaats naar Zeeland, daar aangekomen fiets in de auto bij vrouwlief, loopschoenen aan en 19km hardlopen naar Yerseke (plan was iets gewijzigd) waar een zeilboot lag te wachten met vrienden om de rest van de middag op door te brengen.
Voor het fietsen heb ik 4u15min uitgetrokken en voor het hardlopen was de target rond de 5:30min/km te lopen.
Als voeding ging ik testen met 2 grote bidons met elk 750ml Maurten 320 (3 zakjes dus over 2 bidons), dit aangevuld met 2 powershots per uur en na 3u (als de bidons met Maurten op zijn) overschakelen naar 1 energy bar van Mantel aangevuld met water en powershots. Dit alles zou mij ong. 90gram carbs/uur moeten geven wat merendeel bestaat uit vloeistof.
Het fietsen ging erg lekker met 32km/h gemiddeld. Tussendoor even bij een Shell gestopt om water te kopen en de ondertussen lege bidon bij te vullen. De Maurten was even wennen maar overal gezien is het best ok, zeker niet super lekker maar kan ook slechter. Wel een bijzondere substantie wordt het. Aangekomen in Zeeland de fiets in de auto gelegd, loopschoenen aangedaan en vertrokken voor het hardlopen. De eerste paar km ging goed maar daarna zakte het tempo snel in. Ik denk dat het een combinatie is van de hitte, onvoldoende water/vocht (ondanks ik 2 bidons bij mij had en onderweg nog een refil gedaan heb) en wellicht wat electrolytes. Halverwege de kortste route aangezet wat 1km scheelde dus na 18km kwam ik aan op locatie.
Daar even opgefrist en de boot op gegaan voor een heerlijke dag zeilen!
Wat heb ik geleerd:
- Maurten is prima;
- Even puzzelen/ onderzoek doen naar electrolytes (wellicht saltsticks zoals hier aanbevolen wordt);
- Groter bidons om vaste voeding verder te skippen.
Komend weekend de 1/2 marathon van Rotterdam en volgend weekend weer een grote brick training. Volgend weekend dus een 2e poging om de voeding verder te fine-tune en voor die tijd wat verder onderzoek te doen.
Zijn er vragen, op of aanmerking(tips) na aanleiding van bovenstaande dan hoor ik het graag!