Hallo Allemaal,
Ik lees al heel lang mee op diverse onderwerpen, maar voel mij geroepen om hier ook eens wat te schrijven.
In april 2021 heb ik Covid gehad. Binnen een uur geveld van goede vorm naar hevige "griep".
Ik heb dat trouwens vaak met ziek zijn, vlak ervoor in goede vorm zijn. Ik ben er nog steeds niet over uit of dat zo lijkt, ik ziek word omdat ik in vorm ben, of in vorm ben omdat ik al iets onder de leden heb.
Omdat het heel erg leek op griep heb ik dezelfde aanpak gedaan. 3 dagen koorts is 3 dagen extra rust (6 totaal niks doen dus) en daarna weer rustig joggen.
maar hartslag was veel te hoog. echt véél te hoog! Dus gestopt en 2 dagen later maar weer eens proberen. Zelfde verhaal.
En in rust was het prima daarna maar even opstaan naar de keuken lopen was het al 125. Trap op 135 en met wasmand 145. Bizar hoog.
Vanaf toen alleen maar gewandeld voor een paar weken. en daarna op de tacx. 3 kwartier met hf 115 en niet hoger. Heel langzaam trapte ik meer vermogen in de weken erna. Maar dan heb ik het over 130-160 watt. Niks dus.
Buiten fietsen heel rustig met hf 110. Het viel mij op dat het vooral ook heel erg fluctueerde. Even denken aan een race en hf schoot omhoog. Even schrikken van een auto die de weg op komt: HF 150!
En veel slapen, iedere dag onder de middag een half uurtje
Ook viel mij op dat de hartslag wel vaak te hoog is maar niet krachtig. Amper te voelen bij pols of hals.
Begin juni mijn vaccinatie. En meteen daarna ging alles beter. Gevoel en de waardes. Eind juni brak ik mijn vermogenrecords van Garmin en in Hoorn in september op de halve liep/reed ik alweer een 4:35.
De hele ironman van Kopenhagen kon ik doorschuiven naar 2022
Dat van de vaccinatie: amerikaans onderzoek had al voorspeld dat het zou helpen. Ook al ben je niet meer ziek, een vaccinatie zou de laatste restjes (kapot) virus in het lichaam opruimen. Of zoiets.
Samenvattend: wees geduldig, wees voorzichtig en dan komt het goed