1

Onderwerp: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Goedemorgen,

Aangezien ik helemaal om ben wat betreft triathlon en mijn trainer aangeeft dat ik volgend jaar instaat ben om een hele te gaan doen, ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende onderwerp.

Ik heb 2 triathlons op het oog: Ironman Hamburg of Ironman Klagenfurt.

Mijn eerste ingeving zegt Klagenfurt, maar ben benieuwd hoe het met het echte klimmen zit en vind het daarnaast een hele uitdaging omdat het zover van Nederland is.. langer van te voren er zijn etc, terwijl het naar Hamburg prima te rijden is.

Heeft iemand ervaring met een van de twee of misschien beide triathlons? En waarom zou je voor Hamburg of Klagenfurt kiezen?Mijn sterke punt is fietsen, dan hardlopen en mijn zwakste onderdeel is zwemmen. Wellicht dat dit bijdraagt aan de keuze?

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door @Jeanette (09-08-23 08:54:42)

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Ik heb me alle twee geen ervaring maar ik zie dat je wel bij mij in de buurt woont ?

3

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Dat klopt, ik kom vaak zat in de buurt langsgefietst;-)

4

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Uit tweede hand heb ik wel wat info over beiden..

Beiden zijn goed georganiseerd.
Klagenfurt heeft wat meer hoogtemeters op de fiets, maar niet zo erg als Nice ofzo.

Hamburg is een drukkere omgeving, met wat stadse uitdagingen. terwijl Klagenfurt meer natuur en ruimtelijk is opgezet, Beiden hebben een gaaf zwemparcours is me verteld.

Ook qua sfeer heb ik alleen maar positieve dingen gehoord over beiden.

Hamburg is makkelijker als je een hotel vlakbij wil hebben.
Klagenfurt zit je vaak wat verder weg in een B&B. 

Als het je eerst hele is, maakt het volgens mij niet uit of je moet reizen naar Hamburg of Klagenfurt moet reizen. Altijd een dag of drie van tevoren gaan, sfeer opsnuiven, parkoers bekijken, beetje over de expo banjeren is mijn advies..

5 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (09-08-23 12:00:10)

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Heb Hamburg dit jaar gedaan en vind het echt een dikke aanrader.

Zwemparcours is prachtig, wisselzones zijn bij elkaar en middenin de stad, het fietsparcours is vlak en lekker doorvlammen. Daarnaast goed georganiseerd, en heel veel enthousiaste supporters (met muziek!) bij het lopen. Ik houd niet zo van rondjes lopen, maar 4 was goed te doen, en goed verzorgd.

Vond Hamburg zelf ook een leuke stad, en je kan in de buurt van de start overnachten. We hadden dit keer ook erg geluk met de weersomstandigheden, maar ik denk dat je begin Juni in Noord-Duitsland vaak wel goed zit.

6 Laatst bewerkt door Macer (09-08-23 13:54:02)

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Kijk even op mijn site  voor een verslag van mijn IRONMAN Hamburg in 2021

Ik vond Hamburg een geweldige ervaring.

7

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

@Macer, leuk verhaal! Schetst een goed beeld van de race! Nog tips voor deze race? Hotels oid?

8

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Er zijn hotels genoeg in Hamburg en het openbaar vervoer is goed..
Ik zat zelf in in NH Hotel Altona, 20 minuten vanaf het centrum.

Het grootste voordeel van een wedstrijd in een stad is dat alles perfect bereikbaar en voor handen is.

9 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (10-08-23 12:51:58)

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Wij zaten in Hapimag, dat zijn luxe hotelkamers/appartementen. Op een paar 100 m van de start, in een straat tegenover het station (langs het fietsparcours). Kan je tenminste zelf je ontbijt fixen, en lekker veel ruimte om met je fiets en andere spullen te pielen.

Inderdaad alles voorhanden is echt een uitkomst. We konden zo langs de supermarkt, drogisterij e.d. en er zitten genoeg fietswinkels/makers in de buurt voor als je nog iets vergeten bent.

10

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Grappig, ik twijfel ook tussen deze twee voor volgend jaar. Klagenfurt is denk ik qua parcours verreweg superieur aan Hamburg, ook qua zwemmen. Daarmee zeg ik absoluut niet dat Hamburg niet mooi of leuk of de moeite waard is. Voor zover ik kan overzien is het niet echt heel serieus klimmen, maar in Oostenrijk gaat het natuurlijk wel omhoog en omlaag en dat moet je wel willen en kunnen. Verder is Hamburg inderdaad wat beter aan te reizen, normaliter wil ik op donderdag aankomen als de wedstrijd op zondag is, maar mocht ik naar Klagenfurt gaan rijden (wat ik wel wil doen, ben wel klaar met dat vliegen), dan overweeg ik toch echt om dat op woensdag te doen.

Ik laat het afhangen van de eventuele plannen van anderen en waar ik na Nice nog zin in heb. Laat even weten waar je voor gekozen hebt te zijner tijd!

11

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Leuk, ik heb me voor Hamburg ingeschreven.

12

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Mag ik daar Thun aan toevoegen? Thun heeft weliswaar meer hoogtemeters, maar is een redelijk glooiende route. Wordt nooit echt steil (volgens mij 2 kleine stukjes max 8%). Zwemparcours is prachtig.

Afstand is stuk minder dan Klagenfurt.

13

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Nielss schreef:

Leuk, ik heb me voor Hamburg ingeschreven.

Toen ik dit bericht zag en de naam erbij, begon ik even te twijfelen of ik mij zojuist had ingeschreven voor Hamburg haha. Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om voor Hamburg te kiezen? Maar leuk, wie weet tot dan!

14

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Klagenfurt zou ik ook overwegen maar is inderdaad een stukje rijden. Het parcours van Hamburg zegt me helemaal niets.
Thun lijkt heel interessant, heb van een vriend al postieve verhalen gehoord. Alleen is deze wat duurder qua inschrijving + kosten ter plekke.

15

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Ik heb mij zojuist ingeschreven voor Ironman Hamburg. Doorslaggevend was het hardloopparcours en de reistijd.

16

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

nielsB schreef:

Ik heb mij zojuist ingeschreven voor Ironman Hamburg. Doorslaggevend was het hardloopparcours en de reistijd.

Ik neig ook steeds meer naar Hamburg, heb voor de zekerheid alvast een hotel met annuleringsmogelijkheid geboekt. Ik beslis na Nice. Wellicht tot daar!

17

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Ingmar schreef:

Mag ik daar Thun aan toevoegen? Thun heeft weliswaar meer hoogtemeters, maar is een redelijk glooiende route. Wordt nooit echt steil (volgens mij 2 kleine stukjes max 8%). Zwemparcours is prachtig.

Afstand is stuk minder dan Klagenfurt.

Goed om te horen. Inderdaad erg goede dingen over gelezen en dat zwemparcours, wow! Wij willen volgend jaar geen full distance en dan deze graag in 2025 doen.

18

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Maca944 schreef:
nielsB schreef:

Ik heb mij zojuist ingeschreven voor Ironman Hamburg. Doorslaggevend was het hardloopparcours en de reistijd.

Ik neig ook steeds meer naar Hamburg, heb voor de zekerheid alvast een hotel met annuleringsmogelijkheid geboekt. Ik beslis na Nice. Wellicht tot daar!

Leuk, en welk hotel is het geworden als ik vragen mag? Wie weet tot dan!

19

Re: Triathlon Hamburg of Klagenfurt - 2024

Ik heb me voor Hamburg ingeschreven, voorlopige boeking voor Renaissance Hamburg Hotel gemaakt.
Groeten Richard