1

Onderwerp: Honden

Allereerst: ik heb op zich niks tegen honden. M’n ouders hebben honden gehad, daar kon ik prima mee overweg. Door een aantal aanvaringen met honden begin ik echter een hekel te krijgen aan honden (en hun baasjes).

Vandaag was het weer zo ver. Ik ren rustig over het strand, ruim langs twee mensen met hun hond type jachthondje. Komt die hond recht op me af en begint recht voor me hard tegen me te blaffen.

Twee weken geleden, al fietsend op het strand krijg ik een kilometer lang (!) twee agressief blaffende keffertjes achter me aan nadat ik hun baasje ruim passeerde op een verder leeg strand.

Eerder dit jaar, krijg ik twee keffers achter me aan terwijl ik door het bos fiets. Eén van die keffers bijt (terwijl ik fiets!) in m’n schoen.

Twee jaar geleden op het strand, komt er een hond agressief blaffend achter me aan terwijl ik aan het hardlopen ben.

Inmiddels ben ik er zo klaar mee, dat ik begin te vloeken en tieren als er zo’n beest ongevraagd op me af komt. Ik ben niet bang voor honden, als het nodig is geef ik ze een rotschop. Ze moeten me gewoon met rust laten.

Wat zijn jullie ervaringen met honden en sporten?

2

Re: Honden

Jörgen schreef:

Allereerst: ik heb op zich niks tegen honden. M’n ouders hebben honden gehad, daar kon ik prima mee overweg. Door een aantal aanvaringen met honden begin ik echter een hekel te krijgen aan honden (en hun baasjes).

Vandaag was het weer zo ver. Ik ren rustig over het strand, ruim langs twee mensen met hun hond type jachthondje. Komt die hond recht op me af en begint recht voor me hard tegen me te blaffen.

Twee weken geleden, al fietsend op het strand krijg ik een kilometer lang (!) twee agressief blaffende keffertjes achter me aan nadat ik hun baasje ruim passeerde op een verder leeg strand.

Eerder dit jaar, krijg ik twee keffers achter me aan terwijl ik door het bos fiets. Eén van die keffers bijt (terwijl ik fiets!) in m’n schoen.

Twee jaar geleden op het strand, komt er een hond agressief blaffend achter me aan terwijl ik aan het hardlopen ben.

Inmiddels ben ik er zo klaar mee, dat ik begin te vloeken en tieren als er zo’n beest ongevraagd op me af komt. Ik ben niet bang voor honden, als het nodig is geef ik ze een rotschop. Ze moeten me gewoon met rust laten.

Wat zijn jullie ervaringen met honden en sporten?

Niet leuk natuurlijk, heb zelf een hond en neem hem aangelijnd soms mee op loopjes. Vroeger ook een paar keer aangevallen door loslopende honden en op het strand al verschillende keren dat de hond aangevallen wordt door andere honden. Wat mij helpt is een handvol hondenkoekjes in de richting of in zee te smijten, dan laten ze me meestal wel terug met rust. Baasjes zijn meestal niet zo blij maar is hun zaak ze moeten hun hond maar aanlijnen

Vraatzuchtige Veelvraat

3

Re: Honden

Mischien raar maar honden zijn meestal bang van mij, heb er zelden problemen mee. Ik heb zelf al heel mijn leven honden zoals Dobermann, Mechelaar en Duitse Herder en zie ze ongelofelijk graag. Voor ik in de duursport kwam deed ik aan africhting dus heb ook wel wat ervaring met hondengedrag.

4

Re: Honden

Ik heb zelf twee honden en ben niet bang als ik honden onderweg tegen kom. Ik schrik weleens maar niet meer dan dat. Ik negeer ze compleet. De grens ligt bij mij natuurlijk bij bijten. Dat is not done. Tijdens het fietsen minder ik vaart: het blijven dieren die onverwachtse bewegingen kunnen maken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Honden

Ik heb aan bijna niets zo'n grote afkeer als van loslopende honden. En dat gaat x factor 100 tijdens het sporten.

Echt, het mag van mij per direct verboden worden. Gewoon altijd aan de lijn.

Waar ik een nog grotere hekel aan heb is aan hun baasjes die niets ondernemen als de hond woest blaffend op je afkomt (of op je kind) en dan godbetert ook nog tegen je opspringt.

En die hekel gaat x factor 1000 als ze erbij staan te kijken en lachen, zo van ah kijk eens wat heb ik toch een leuke hond.
Flikker toch op zeg.

De afgelopen jaren merk ik in ieder geval steeds vaker dat ik er onaangename ervaringen ermee heb.
Ooit ook gebeten uit het niets, gevallen door een hond die ineens opduikt, moeten uitwijken etc etc.

6

Re: Honden

Ik heb het ook niet zo met honden. Nouja, leuk om te wandelen met een goed opgevoede hond, maar ik heb een hekel aan diverse vormen van slecht gedrag. Van baasje vooral: de grote drol pal voor m'n voordeur laten liggen, urgh. Maar van zo'n groot beest dat tegen me opspringt en z'n snuit in m'n gezicht duwt gruw ik ook.

Met sporten heb ik er al jaren gelukkig nauwelijks last van (afkloppen). Hooguit wat schrik of lichte hinder. Slechtste ervaringen had ik op fietsvakantie, met van die meehollende honden die ofwel tussen je spaken ofwel naar je kuiten kunnen springen. Vooral Polen is blijven hangen. Beste remedie is in mijn ervaring duidelijk maken dat je de baas bent: zo dominant mogelijk (je groot maken, stem laag) 'sodemieter op' roepen.

Ik heb een paar jaar terug nog een raar incident gehad tijdens het hardlopen op een fietspad. Toen wilde de baas op de fiets mij aan de ene kant passeren en de aangelijnde hond in de berm aan de andere. Ik ben net weg kunnen springen, anders was ik gevallen. En vervolgens wordt baasje boos op mij...

Bijten is wel echt iets anders, ja. Onze vroegere buren hebben hun hond moeten laten afmaken na bijt- en andere incidenten. Dat was een geredde zwerfhond en die bleef helaas gedragsproblemen houden (niet tegenover ons gelukkig).

Louise

7

Re: Honden

Moeten we niet zelf een beetje chiller zijn hierin?

Waar mogen honden hun energie nog kwijt tegenwoordig? Als die beesten lekker rondrennen op het strand of in de velden en enthousiast naar een rennende/fietsende voorbijganger komen, kunnen we toch gewoon even stoppen en het baasje de kans geven de hond terug te halen?

Met deze mentaliteit creeer je veel meer begrip en welwillendheid om honden terug te roepen dan met geirriteerd gedrag.

Irritante mensen zijn er altijd, daar doe je niks aan, maar mijn ervaring is het dat als je chill met die beesten (de honden niet de baasjes :-)) omgaat je meestal na een paar seconden weer verder kunt met ook nog een goed humeur.

For the record, ik ben geen hondenbezitter...

8

Re: Honden

Als het een losloop gebied is, zou ik daar dan niet gaan hardlopen. Gelukkig komen er steedsmeer regels en mogen die hondenuitlaat clubjes hier ook niet meer met 1 op 10 lopen. Max 3 honden per persoon geloof ik.
Zeker als je op zn baasje afrent, ziet een hond dat als bedreiging en die gaat dan verdedigen.
En vaak letten baasjes niet echt op...

Op het strand is het lastiger, als die hond echt gaat happen naar mn kuit spuit ik eerst water uit mn bidon en als dat niet werkt trap ik van me af (het liefste zou ik zn baasje een trap geven, maar die is meestal nergens/ver weg te bekennen)

Ik heb ook een bloedhekel aan baasjes die het vergoelijken of niet op zitten te letten. Vooral die dwars over het fietspad gespannen lijnen zijn levensgevaarlijk en t gaat soms maar net goed...

9

Re: Honden

Haha
Ik reageer dus net hier en zie vervolgens dit op insta....

https://www.instagram.com/reel/C8mmhfTo … hnaWtwaA==

10

Re: Honden

Hedcandy schreef:

Haha
Ik reageer dus net hier en zie vervolgens dit op insta....

https://www.instagram.com/reel/C8mmhfTo … hnaWtwaA==

Dat is een hele grote hond

11

Re: Honden

Bij ProRun ging het er een paar dagen geleden ook over: https://www.prorun.nl/borntorun/vakanti … -agressie/