Het was een bijzondere editie, de 11 graden bij de dam, 8 op de berg, windkracht 6 en regen vanaf het moment dat ik in de auto stapte om richting Eupen te rijden, tot ik weer thuis was. Ik was erg blij dat ik maar twee rondjes van 24km hoefde te fietsen en geen vier.
Op de OD kwam 1/3 al niet opdagen en vielen er ook nog een stuk of 20 uit. Op de halve was het nog erger met van de 200 ingeschreven, 130 starters en maar 71 finishers.
Het leuke (voor mij dan) is dat het best wel goed ging...
Zwemwater was heerlijk 18 graden, wat golfslag door de harde wind, maar goed te doen. 1 ronde in een meer met ongeveer 100 man (de vrouwen starten 5 min later) was heerlijk ruimtelijk, al vond ik natuurlijk toch die ene gast die me 5 keer in de weg zwom 1550m gaf de Garmin met 1.54/100 dat is wel ongeveer mijn niveau.
Fietsen begon moeizaam, met 10km overwegend bergop. Nergens echt steil, maar op een paar keer een paar honderd meter dipjes na altijd klimmend. Dan 10km bergaf over de rechte zeer goed geasfalteerde weg, bij 20 graden en zonnetje heerlijk! Nu was het 8 graden wind en regen tegen, met 50km/h geen feest. Kilometertje klimmen weer (nu wel wat steiler) en repeat. Tweede rondje ging wel lekker bergop, rondje 2 was 5 min sneller dan rondje 1 en in de wisselzone hingen nog niet heel veel fietsen toen ik met gevoelloze voeten probeerde de Hoka's aan te trekken.
Lopen was heerlijk, 10km lopen bij 11 graden en regen, op een glooiend parkoers dat voor de helft over gravel paden gaat is hoe ik een parkoers en omstandigheden zou uittekenen als ik ze mocht verzinnen.
De totaal verkrampte bovenbenen door de kou met fietsen vergeten we dan maar even. Na twee km en de eerste klim wat voorzichtig lopen (4.50, 5.10/km) was ik "los" na een lekkere afdaling kon ik langzamerhand voor het eerst dit seizoen racen ipv overleven. Alleen de tweede klim na 6 deed echt pijn, 5.10 weer op die km. Nog een paar mensen (eerlijk gezegd vooral vrouwen die 5 minuten voorlagen en ik dus niet echt inhaalde) gepasseerd en door niemand ingehaald (ook niet helemaal waar, de koplopers van de halve en een paar OD mannen die een rondje voorlagen kwamen voorbij zeilen). Gemiddeld 4.27 volgens de Garmin en daar werd ik blij van.
uiteindelijk na 3.07 binnen als 33e van 127 finishers.
De organisatie was fantastisch, mooi parkoers, heerlijk water, super verzorging aan het eind en onderweg en de vrijwilligers hadden ondanks het kakweer de hele dag een goed humeur.
@nico0105 ik hoop dat je ook een geslaagde dag hebt gehad een van de 71 finishers bent en niet met afgevroren ledematen gestrand bent!
Langste OD verslag in de historie van het forum denk ik, maar ik wilde het toch even delen..
Volgend jaar 25 graden en allemaal naar Eupen om te genieten van een zeer goed georganiseerde betaalbare race in een geweldige omgeving!