1

Onderwerp: BTW verhoging op sportbeoefening

In de troonrede werd gerefereerd aan de mooie prestaties op de Olympische spelen, niettemin mogen (toekomstige generaties) sporters vanaf januari 2026 het hoge btw tarief gaan betalen. De verhoging geldt voor sporten bij sportondernemers, die nu ook met btw-belast zijn.

Voor verenigingen geldt de verhoging niet, maar voor huur van faciliteiten wel. Indirect werkt het dus door in de contributie. Bij onze vereniging is de huur van het zwembad ronduit de grootste kostenpost, die stijgt in 2026 dus met zo’n 12% plus inflatiecorrectie.

Persoonlijk word ik er niet vrolijk van, omdat het onze sport en sporten in het algemeen ontoegankelijke maakt. Op termijn lijkt me dat geen goede ontwikkeling.

Ik had er eerder nog niet over gelezen, dus het leek me nuttig het hier even te melden.

Zie ook: https://www.nlactief.nl/actueel/faq-btw … ing-sport/

2

Re: BTW verhoging op sportbeoefening

Sporten gaat minder toegankelijk en aantrekkelijk worden voor iedereen. Het geld dat dit op zal brengen, zal minimaal dubbel terugbetaald moeten worden door een toekomstige regering, door hulp aan de minima, zodat deze toch kunnen blijven sporten. Plus de extra zorgkosten vanwege de problemen door te weinig beweging.

3

Re: BTW verhoging op sportbeoefening

Voor de minima een ramp inderdaad. Maar ik denk niet dat een gemiddelde triatleet in Nederland hier wakker van ligt. Over een eventuele uitloop van leden bij een triathlonvereniging vrees ik ook niet. Bij andere sporten vrees ik dat wel. Met bovengenoemde gevolgen: zorgtoename etc.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4 Laatst bewerkt door Louise (19-09-24 10:47:00)

Re: BTW verhoging op sportbeoefening

Ik word sowieso niet vrolijk van dit kabinet, en dit is er zeker een van de punten van. De sport krijgt ook nog te maken met een strop door verminderde loterij-opbrengsten (verhoging kansspelbelasting), is de verwachting. Ik vond het daarom tenenkrommend hoe de koning dinsdag begon over de geweldige sportprestaties van Nederland.

Voor de gemiddelde triatleet zal het geen probleem zijn inderdaad, het is sowieso al een knetterdure sport. Maar ook in die sport zitten sommigen op het randje die er net uit kunnen kukelen zo, en dat is dan toch jammer, vooral als ze geen goedkoper alternatief vinden.

Louise