1

Onderwerp: Fietsvakantie UK

Begin september hebben mijn zoon en ik een fietsvakantie in Noord Engeland/ Schotland gedaan.
Fiets/Trein/Ferry
Op zo een momenten ontspannen rijden, aan niets denken van werk, en elke dag heerlijk genieten.
De tijd lijkt stil te staan.
Fietsroutes gevolgd van het National Cycling network .
Overnacht in Youth hostels en B&B en occasioneel hotel.
Voor meer dan één herhaling vatbaar!

En het weer? .....
Van de 13 dagen, 2 halve dagen regen smile

2

Re: Fietsvakantie UK

Gaaf, niks zo mooi als een fietsvakantie, vind ik! Groot-Brittannië is geen makkelijk fietsland, vind ik: steil en een zeer matige fiets-infrastructuur. Maar wel mooi en ik vind het een fascinerend land waar ik graag kom. Ik heb er vaker gefietst, voor het laatst twee jaar geleden, een week - was gaaf, geen regen gehad zelfs. Wel een dode koningin toen, land in rouw, dat was ook wel bijzonder; we waren er op de dag van haar begrafenis.

Louise

3

Inderdaad Louise, de infrastructuur is niet zoals bij ons.
Wat opviel was de hoffelijkheid van auto's ten opzichte van fietsers. Met kleine uitzondering van de grootsteden waar het altijd druk is.
Op landelijke wegen stoppen ze gewoon om je te laten passeren. Òf ze blijven lange tijd achter je rijden als het moeilijk inhalen is.
Daar bij steken ze nog hun hand op bij het voorbijrijden.
En wat je zegt over de hellingen.... Ja inderdaad, dat is wel een dingetje smile . Ze zijn nooit hooggebergte maar steil!!
Met mijn fiets niet onoverkomelijk, met mijn mountainbike, en dus klein verzet.  Mijn zoon zijn herenfiets en enkel voorblad, en beperkte cassette achter, had een zware uitdaging. Het gewicht op je achterdrager telt zeker mee.
Voor het overwegend normaal wegdek had ik gewone wegbandjes gemonteerd. (Dat was wel een uitdaging op de gravelstukken in Schotland).
Boot in IJmuiden-Newcastle, en fiets op trein Antwerpen-Ijmuiden.
Zou zo morgen terug vertrekken!

4

Leuk Chris!
Bij mij staat de northcoast 500 nog op de wensenlijst...dan wel onverhard, dus weg van het autoverkeer.
Schotland heeft al ooit mn hart gestolen, maar de midges vond ik toen echt vreselijk en bepaald droog was het ook niet... dus dat houdt me voorlopig toch wel tegen (de wensenlijst is lang genog om het vooruit te duwen)

5

De north-coast 500 .... Goh, dat is natuurlijk wel wat anders dan mijn fietsvakantie. Een hele uitdaging me dunkt. En dan op onverhard. Dat hebben wij niet veel gehad, pakweg 25-30km maximaal.
Tja de regen, van de fiets en ook motorvakanties die ik lees, krijg je de 2 uitersten; regen of gewoon veel 'geluk' en nauwelijks regen.
Dit jaar kwamen we in gesprek met een aantal Schotten. Die vertelden dat 2024 uitzonderlijk nat was geweest, vooral juni/juli/augustus.
Dan hadden wij in september een gelukje.