Onderwerp: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?
Hallo,
Sinds al een aantal jaren doe ik aan triathlon en train ik hiervoor. Langzamerhand zijn het aantal trainingsuren aardig opgelopen en ook het aantal dagen dat ik train per week. Daarnaast heb ik me iets meer in de theorie achter het trainen verdiept.
Het begrip supercompensatie komt dan als nel om de hoek kijken; de eigenschap van het lichaam om na een belasting niet alleen te herstellen van de belasting maar zelfs sterker te worden dan het uitgangsniveau. Dit gegeven maakt dat je door trainen sneller/sterker/etc wordt.
Doordat ik vaker train kom ik steeds vaker tegen dat ik al weer train terwijl de hersteltijd van de vorige training misschien nog niet helemaal voldoende is geweest (afhankelijk van intensiteit van vorige training).
Nu mijn vraag: moet hersteltijd/supercompensatie helemaal afgewacht worden voor het trainen van een ander triathlon-onderdeel?
Dus bijvoorbeeld als ik een intensieve duurtraining heb gedaan van een uur op de fiets, heb ik daar een hertseltijd van +/- 48 uur voor staan. Kan ik dan binnen die 48 uur (stel de volgende dag: dus 24 uur later) al weer een zwemtraining doen omdat de herstel/supercompensatie zich richt op de benen (tgv fietsen) en zwemmen hoofdzakelijk arm/romp-spieren belast?
Is dit namelijk het geval dan kan je eigenlijk veel vaker achtereenvolgens trainen door elke training maar weer te wisselen van onderdeel. En dan leverd een aantal dagen achterelkaar intensief trainen ook geen probleem op.
Met vriendelijke groet,
David