Onderwerp: triathlon = roofbouw?
ik ben gisteren verzeild geraakt in een conversatie met een laatste jaar student geneeskunde.
die mij erop wees dat triathlon pure roofbouw is op je lichaam, niet dat hij sport slecht vond maar meer als 6u ( hij verwees eigenlijk naar alle vormen van extreme duursporten, triathlon, marathon, wielerwedstrijden ) trainen op een week is gewoonweg roofbouw plegen op je lichaam zelfs als je het goed onderhoud ( rust / aangepaste voeding / .. ) hij vergeleek het met een auto, een auto kan je x aantal kilometer mee rijden tot ie oud en versleten is. Als je hem goed onderhoud kan je er zeker n aantal kilometers bijtellen vooraleer ie goed is voor het autokerkhof. Maar als je enorm veel rijd met een auto stapelen de aantal km's snel op en komt ie sneller aan zijn einde ( in jaarspanne dan ;-) )
ik hoop dat ik de vergelijken duidelijk heb kunnen overbrengen, nu gaat het niet om de auto maar om de sport triathlon, ik zelf train 8-10 u per week ( wat ik niet overdreven veel vind )
ervaren jullie dit ook als roofbouw op je lichaam ? zijn er stellingen die opgaan die dit tegen gaan of doe we het gewoon allemaal omdat het simpelweg enorm fun is, en dat we daar ons lichaam extreem mee belasten nemen we erbij ?