Gaan jullie misschien te snel van start?
Ik ben deze zomer begonnen en zat idd ook met het volhouden. In het begin ging het voor geen meter (jippie 2 baantjes achter elkaar!), na een maandje ging het wat beter (jippie 6 banen... grr wat een sport). Ik bleef idd of om-en-om zwemmen, of 6 bc-1 schoolslag. Maar op een avond ging het record van 8 baantjes naar 50. Een hele wondere ervaring.
Voordat de betreffende avond was ik wat moe, geirriteerd enz en had besloten om een rustig te zwemmen. En vooral ook eens even los te zwemmen/ rustig op te warmen. Voor mijn gevoel ben ik heel langzaam begonnen, en na een paar baantjes pas wat versneld. Daarna kon ik dat tempo vasthouden. Helaas voor mij begon er een zwemtraining en moest ik het zwembad uit, want het was zo'n wondere ervaring. Het is nog steeds zo dat als ik niet in rustig begin, ik na 10-12 baantjes echt even schoolslag moet zwemmen (wat dan nog wel op een redelijk tempo vol te houden is), voor een reden te meer om het dus in het begin rustig aan te doen.
Wel merk ik dat ik - nu ik zwemles volg - er weer meer moeite mee heb. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik constant mijn eigen slag aan het evalueren ben (dus wat overbewust van mezelf). Maar de winter staat voor de deur, dus nog tijd zat om voor die 18min/ km te gaan (geldt dat ook voor vrouwen, of kan ik er nog wat reserve tijd bij opbouwen? 18min klinkt wel snel. )
succes,
groeten ilse